Wednesday, September 23, 2015

Hari Wukuf di Arafah.




InsyaAllah, waktu wukuf iaitu hadir dan berada di Arafah akan bermula pada waktu Zuhur hingga Maghrib hari ini 23/09/2015 bersamaan 9 Zulhijjah 1436H.Waktu Malaysia kira-kira 5:30 pm hingga 11:00 pm.

Kita sebagai Umat Islam yang tidak berada di Mekah, mari kita gunakan waktu ini untuk berdo'a kerana waktu ini adalah waktu yang amat mustajab untuk berdo'a.

Hari Wukuf adalah kegiatan utama dalam ibadah haji. Bahkan, inti ibadah haji adalah wukuf di Padang Arafah. Bila dalam rangkaian kegiatan haji jamaah tidak dapat melaksanakan wukuf dengan baik, maka tidak sah ibadah hajinya. Wukuf dilaksanakan hanya pada satu hari (siang hari) pada tanggal 9 Dzulhijjah. Cara pelaksanaan ibadah wukuf ini adalah dengan berdiam diri (dan berdoa) di padang luas di sebelah timur luar kota Mekkah, Arab Saudi. Di daerah terbuka yang gersang tanpa bangunan inilah, lebih dari dua juta umat Islam dari berbagai pelosok dunia selalu berkumpul tiap tahunnya melaksanakan wukuf. Disini masing-masing jama'ah bermuhasabah dirinya & berkonsentrasi kepada Allah, melakukan perenungan ke atas dirinya, apa yang telah dilakukan selama hidupnya, merenungi kebesaran Allah melalui Asmaul Husna-Nya serta merenungi hari akhirat.

Semoga sedikit info ini bermanfaat untuk pembaca semua.

SALAM AIDILADHA KEPADA UMAT ISLAM SELURUH DUNIA.


No comments:

Kebaikan Sustained Release Vita-C Plus Shaklee.

Assalamualaikum, Sempena pelancaran YOUTH SHAKLEE, promosi bulan ni puan seiring dengan misi kecantikan bagi semua tak kira lelaki ke ...