Tuesday, September 11, 2012

Cian Nabeela batuk..... :(

Salam,

Mumy dah x terkira bpe kali bulan ni ke klinik....mula2 mumy sakit, bwk beela skali...batuk&selesema.. gi klinik swasta je kt Segamat caj Rm55 tuk 2 org pny treatment...selang 2-3 hari pastu...mumy demam pulak.. mumy gi klinik dekat Tangkak ni je..klinik faveret ktorg sekluarga...caj Rm28 dgn 4 jnis ubat..consider muraaa ;-)

3 hari slps..blk labis..mumy pi farmasi plk..sbb batuk x baik lg :-(  bli Mucinex & gula2 batuk..utk kakak skali ubt batuk&kahak..Mumy dah OK..tp beela x ok2 lg...Mlm td nabeela batok trok kul 3 pg..mumy&dady risau smp x bole tdo..rasa nk bwk gi klinik mlm tu jgk..tp tgk condition dia masih ok..x sesak nafas sume..bole tido cm biasa..then, pg td....

Bawak gi klinik lg...doc bgtau dia cam nk kna semput..mumy risoooo lar..sbb dia ada history 'bronchopneumonia'..harap2 x serius....Doc bg 4 jnis ubt..kuatkan paru2,ubt batuk,cairkan kahak&antibiotik..Hmmmh...kna abiskan ubat..nasib baik beela ni biasa mkn ubat..sbb dr kecik asik kna telan ubat. Mumy lahirkan anak mumy sihat..mumy do'akan anak mumy sihat spt sediakala.. Mumy mencari tips bagaimana nak ilangkan batuk utk kanak2...

Petua :Hilangkan Batuk (Bayi & Kanak-kanak)

1) Makan madu asli untuk hilangkan batuk.. Untuk bayi atau kanak-kanak, 1 sudu kecil.Kalau rasa madu tu macam pekat jer, boleh tambah air sikit.Madu boleh mengeringkan kahak. Campurkan madu pada susu bayi atau beri mereka minum madu sedikit setiap hari.
2) Guna kunyit hidup atau bawang putih. Kunyit hidup tu, gosok la kat mana2 permukaan yang kasar untuk dapatkan serbuk, lepas tu serbuk kunyit tu dicampurkan dengan minyak masak kemudian sapukan ke dada bayi.. Kalau nak guna bawang putih, bakar sikit bawang putih tu tapi jgn la sampai hangit.. Caranya sama jer guna kunyit, gosok, ambil serbuk,kemudian campur dengan minyak masak baru sapu ke dada bayi.
3) Boleh gunakan daun kaduk. Ramas daun kaduk dengan kapur sirih. Kemudian sapukan pada dada dan perut bayi. Kahak akan keluar bersama najis bayi nanti..
4) Kalau anak kita dah boleh mengunyah, amalkan makan kismis sebanyak 21 biji setiap hari. InsyaAllah batuk akan hilang.
5) Ini advice dr doktor...pakai baju panjang, seluar panjang, berstokin masa tido..biar panas..jgn sejuk..jgn minum air sejuk..ingat tu!!!

Balik nanti kita cuba buat yg mna senang nk wat =P

Mumy do'akan yg baik2 je utk anak2 mumy...Miss U all ;-)


~Mummy nab&deera~  






Perasaan mumy bila 1st time anta anak2 ke rumah babysitter..

Salam,

Bila cakap 1st time...perasaan bercampur baur..sedih & nerves... xtau nk ckp camne.. Hari ni hari ke 7 nabeela & nadeera duk umah babysitter(bs). Dorg mula dok kt sana sejak 3.9.2012.
1st day...memang haru duniaku..melalak jgn cite..nak balik 1,000,000x kot si kakak sebut ulang2..sampai bs xtahan tpaksa cal aku...dan aku amik dia kul 4 ptg duk opis.Haahaa..tu cte ari pertama...sampai ari ke-3 mumy yg jatuh demam dek kerana melayan kerenah anak2..tp dpt rehat sampai tghari je..nasib baek dady dorg lum de pelatih..ble bs cal jek kul 1130 pg..nabeela mngarok! kena la kami jemput... esoknya, anta kakak masuk nursery dekat umah tu ja..pon sama! nk blk jgk... sampai ckgu nursery ckp.. nabeela dah penat menangis..amik la dia bwk balik..hmmmh... anak2ku..

Ujung mgu yg lps kami blk kampung..mtk air penawar wat anak2..selain tu kami cuba jg berusaha bacakan Al fatihah&Al Insyirah tiup kt ubun2 anak2 masa tido...Nasihatkan dia, bgtau 'KENAPA' di harus tinggal dengan babysitter... (kredit to my fren Mariam sbb bg tips yg berguna ni..At least anak2 dgr ckp mumy&dady nya)

Semalam & arini, walaupon pagi masa anta tu kakak still menangis...tp ble dah lama2 dia senyap sendiri..adik ok dah..bs dukung muka relaks jek.Tiap2 ptg mumy sharp 'thumb print' OUT kul5 ptg..kul 5.05 mumy dah sampai umah bs.. Punya la x sabar nk jumpa anak2..nak peluk cium anak2 yg seharian x jumpa..RINDU GILER!

Cepat la masa berlalu..semoga atok selamat mengerjakan haji di Mekah..kembali dalam keadaan sihat&selamat... =)

Take Care U all ;)

~Mummy nab&deera~



Saturday, September 1, 2012

Selamat Hari Raya....

Alhamdulillah..

Selesai sudah kita menjalani ibadah puasa selama sebulan..Kini tiba sudah Syawal  yg dinanti. Alhamdulillah..kita d panjangkan usia lg tahun ini..dapat meraikan bersama keluarga tercinta...
Jom layan gambar2 syawal 2012 kami..

Anak2 bapak...

Atok, Mummy & ank2..

Mummy wif spupu2...

My family...
Sebelum raya, raya pertama & kedua.. Kami beraya di Segamat rumah bonda ku...
Raya ke 3 blk labis sampai raya ke 6...Umah maktok & mak mertua ku... raya tahun ni 'panjang' ckit..sbb dpt cuti 1 minggu..heeheeh..Beraya sakan!

sampai tetdo anak dara mumy yg kcik ni..penat bergambor... =P



Sampai di rumah Mak Long
Ok...serba sedikit tentang syawal 2012...Mlm raya ke2 plk ada majlis BBQ kt umah maklong..tp xde piccas...sbb masing2 bz'sss makan&boraksss! Bkn slalu dpt jumpa ramai2..huuhuu..



Selamat hari raya..
Maaf Zahir Batin dari Mumy nab&deera ;))

Tips cuba untuk hamil (TTC)

Assalamualaikum, Ada pasangan yang baru kahwin belum sempat honeymoon.. Dah dikurniakan anak (orang tua kata..bunting pelamin) Tapi ada se...