Monday, August 4, 2014

Raya 2014 : beraya di Segamat

Aku kena update lelaju semenatar tak brape bz...
Aku dah 3 hari bekerja setelah bercoti selama seminggu...
Khamis [24 Julai] aku dah last day koje... Jumaat tuh balik Segamat [umah omak den] excited...
mcm kampung tu jauh beribu batu...

Yang sebenarnye...excited sbb 2 hari sebelum raya dan 1&2 raya kt umah mak den..
Pastu raya ke 3 hingga 5 balik umah mak mertuo pulak...

So, sebelum raya tu sompek la tolong mak kemas rumah, husben tlg mak cat umah [porch a.k.a beranda] pastu yg paling best last day puasa... pas sahur&lepas solat subuh.. aku teman mak gi pasor beli lauk & barang keperluan memasak untuk hari raya.. Kul 6 pagi pasor dah penuh!!! [Fenomena biasa sebelum hari raya]

Balik dari pasor... kemas umah lagi...macam2 pulak nak kena buat..kemas2... mmg OFF kat rumah sajek.. sebab Jumaat & Sabtu asik 'merayau' kat bandor cari kasut la, cari alas meja la..bagai la.. sampai umah terabai..hikhikhik tapi yang penting sempat mengemas..

Petang Ahad tu kami menziarah kubur Arwah keluarga terdekat..especially, Arwah Abah yang tercinta. Yang di rindui jugak arwah makngah yang aku dah anggap macam mak ke 2 dan arwah pakLi dia ni takde anak..pakcik yang paling rapat dengan kami. [memang kebiasaanya kami pegi ziarah sebelum hari raya].
kami pegi ber2 laki binik je.. pastu terus menyimpang gi beli Murtabak Ala Hindustan yang femes di Segamat tuh... Last day puasa baru pat makan taw... Murtabaknya lain daripada lain baik kuah cicahnye mahupon isi murtabak tu sendiri yang KAYA dengan telur & daging... tak cayo???
nanti kita 'belanja' gambor jerr
Sorry! gambar tak menggiurkan...
Bebuka petang tu... makan Murtabak semata! sebab tak masak bebuka tapi masak 2 jenis rendang, sambal kacang & nasi impit... haahaa... Malam raya merayau lagi kami sekeluarga pi UO pulak... konon nak cari kuih raya.. hampeh... jalan jem kat bazaar..baik tak payah! buek ponet jo... Penyudah, kuih ape yg ado..tahun ni memang paling tak meriah dengan kuih raya... even, semalam tetamu pertama berkunjung ke rumah aku kat Tangkak ni...tak semena2 bagi makan rambutan & buah dukong..hiihuu

Nak cerita pasal hari raya LynaMan ni... ni himpunan gambar dari ber2 hingga la sekarang ber5 berenam termasuk mak kesayangan.


Terbaca kisah AtyFared [beraya] aku pon sama macam aty... suka beraya sebelah aku..
Satu sebab mak aku hanya ibu tunggal yang takde anak2 lain [tapi kena lah beralah ikut suami & jaga hati mertua kan..kan..kan] macam tak ikhlas jek yek bunyi nya??? Eh, ikhlas la... aku redha je.. tmak aku sendiri tak kesah [tapi rajin cal..haahaa] Nama pon dah berkahwin, kena la ikut suami.. tapi si suami kena la adil & jaga hati bini juga. Ye dak? Semua yang berkahwin & ada keluarga mertua semua alami pekara ni lar kan waktu hari raya.. lain la klu ko kawin dengan anak yatim piatu, sdara mara pon xde.. tu story lain... -Ampun Maaf di pinta jika terkasar bahasa-

Kedua, sebab family&sedara mara aku ramai. Pernah taw, masa raya 2013 [baju kuning biru tuu] raya pertama tengahari kitorang tido...takde nak gi beraya mana2.
Tahun ni raya pertama kt umah mak aku..pagi raya sampai ke petang aku sampai 'longlai' semua beraya baru balik umah..raya ke2 beraya umah bespren aku... Tengahari raya ke 2 baru kami sampai Labis.Wajib berada di Labis raya ke 2 sebab raya ke 2 baru lah meriah kat kampung husben tu sebab ramai yang datang. [Dekat je pon Segamat - Labis...setengah jam! kui2...] Itu pon tak bole bertolak ansur kan... hurmmmmmmmmmmm

Ni gambar2 raya 2014 TEMA merah... termasuk makanan pagi raya.. heeee.. BARU LA RAYA...!














Alhamdulillah, semoga kita berjumpa lagi di Ramadhan & Syawal tahun depan ;) Aku ingin memohon maaf andai terkasar bahasa, tersindir, terkutuk tak sengaja melakukan dosa kat korang... harap di ampunkan ye. Semoga kita kosong~kosong. I ampunkan U.. U ampun kan I.... =D

No comments:

Promosi Hujung Tahun Vivix Shaklee!!!

PROMOSI VIVIX SAMBUNG LAGI?? Serius ke? Ehh,kenapa pulak tak serius??? Mesti la serius.. SERIUS shaklee nak bagi kita sihat & cantik &...