Tuesday, June 4, 2013

Already 37 weeks!!!

Alhamdulillah.....



Ayat pertama yg mummy nak ucapkan sekarang adalah..."ALHAMDULILLAH"..sebab dah berjaya melalui beberapa fasa mengandung kali ini dgn selamat walaupon berbagai dugaan terpaksa dilalui..Sekarang tgh menunggu lebih kurang 1-2 minggu lg utk masuk 'labour room' =)

Trimester pertama...
Sume ok..Alhamdulillah..berjalan lancar...takde masalah mabuk cuma selera makan menjadi2...

Trimester ke 2...
Sgt2 mencabar ble kena 'conjuctivitis' (sakit mata daa) pastu ada la batuk,selesema..demam..terpaksa telan ubat2 yg disyorkan doktor..risau mmg risau..tp mkn dlm dos yg sedikit (jika perlu jek)

Trimester ke 3...
Mula dah..kena simpul biawak kt lutut..kerap pening kpala (kronik sampai loya2) dan contraction bermula sejak 34 minggu..tp blom ada tanda2 nak bersalin.Sakit kejap2 ble bwk berehat..dia berhenti. Yg paling membimbangkan sekarang ni kena batuk yg kuat &selesema...mummy kena la cari penawar 'asli' spt mkn madu & jus delima..slain tu gula2 berangin...utk legakan 'gatal' tekak.Hmmmh..harap2 batuk ni baik sblm mumy nak berjuang!

Mengandung kali ni byk dugaan dari segi mental&fizikal...sgt sibuk dgn tugasan di tempat kerja..perlaksanaan 5S disamping perlu melaksanakan kerja2 hakiki.Ok, blk umah plk..2 org anak dara kecilku menunggu..hilang rasa penat ble tengok anak2 menyambut.. (si kakak hantar ke TASKA..so kul 4.30 ptg bru jemput balik ~ kadang2 ponteng gak..atok ada kt umah jaga si adik :) )
Penat memang penat..tp tulah tanggungjawab seorang wanita..bg aku jd perempuan ni kena multitasking..

Rutin mummy boyot ni ~ walaupun mak ada duk serumah dgn kami ( tolong jaga anak-anakku ) sbnrnya kami mengamalkan konsep.. Mak jg anak saya..saya jaga sakit pening mak..Mak merupakan ibu tunggal dah xde suami&anak2 lain.Nasib baik suami redha.. tapi walaupon mak de kt umah..x semestinya aku harus mnyerahkan segala tugasan rumahtangga ku pada dia. Balik rumah aku akan mandikan anak2 klu mak lom mandikan..rehat jap..layan anak2...tengok TV..sambil tunggu husben balik..buatkan husben air minum petang & memasak slps magrib..dalam kul8 kami makan sama2.Biasanya kami jarang mengemas umah pada waktu mlm sbb anak2 jnis suka buat sepah (normal la kan?!) Kalau larat, aku akan kutip mainan dorang kemas masuk bakul mainan jek.. kalau x larat AH! esok pg jela.. rutin2 lain..cuci pee&poo anak2..mlayan kerenah..mengarok..bermain..makan &minum susu..sumenya depend on us 'mummy&daddy'...xde la sume atok yg buat k.Kdg2 persepsi org bila kita duduk dgn mak.. "ko senang la...mak ada kt umah.." tp org xtaw kadang2 tghari mak msk lauk 'cincai' jek yg sesuai dgn tekak org tua..nanti ptg still kena masak ikut selera my husben plk kan??? btoii x? Saje nak citer2 rutin harian mummy..walaupon org nmpk senang..tp ALHAMDULILLAH...mummy x suka merungut..sbb setiap yang susah..ada ganjaran kesenangan pd masa lain.So..selalu pikir..semua tugas kita 'mudah' walaupon tak sebenarnya ;-P heeheeh...

Ok2..cukup2 membebel...google2 ttg perkembangan baby dlm peyot ni yg kini 37 minggu hanya menanti hari & waktu utk melihat dunia... 
semoga semuanya sihat&selamat......

"Berat bayi anda hampir 6.5 paun / 2.8 kilogram dan panjangnya lebih kurang 20 inci / 50 sentimeter dari kepala ke jari kaki. Kepala bayi anda sudah memasuki dan merangkumi kaviti pelvis anda - dikelilingi dan dilindungi oleh tulang pelvis anda. Posisi ini memberi lebih ruang kepada kaki dan punggung bayi yang semakin membesar.
Kebanyakan bayi sekarang sudah mempunyai rambut yang lebat, dan sepintal rambutnya adalah antara 1 inci / 2.5 sentimeter panjang. Sebenarnya, sesetengah bayi tidak mempunyai rambut langsung.

Bercakap tentang rambut, hampir semua bulu lanugo yang menyaluti bayi anda dari masa dia 26 minggu sudah hilang, begitu juga sebahagian besar verniks kaseosa, iaitu bahan yang putih yang membalutnya. Bayi anda akan menelan lanugo itu bersama bahan pembalut, dan sekresi-sekresi lain dan menyimpan semua ini dalam ususnya.
Ini semua akan menjadi buangan najis pertama bayi, iaitu bahan kehitaman yang bergelar mekonium.

Sekitar masa ini ramai wanita bimbang samada mereka akan sedar apabila proses bersalin sudah bermula bagi mereka. Lihat sajalah bahagian sakit bersalin dan melahirkan kami.

No comments:

Protein penting untuk mereka yang ingin hamil

Assalamu'alaikum w.b.t, Semua pasangan yang berkahwin mestilah nak dikurniakan cahaya mata kan. Tak kira la seorang atau ramai.. Itu...