Monday, October 15, 2012

~ PERUNTUKAN UNTUK RUMAH BARU ~

Salam,

Actually rumah baru kami dah bole amik kunci kat developer..tp sbb mak sdg mngerjakan haji..kami tangguh dlu nk amik kunci tu...atas sbb kekangan kewangan..Hmmh..penat sik wat bajet..kali ni dah 'finalise' yg mana perlu wat dulu..yg mana kna tangguh dulu...Bajet tidak mencukupi (dah mcm peruntukan dr krjaan m'sia plk!) Klu aku ni sanggup tanggung risiko mmg aku wat 'loan' lbh aritu..tp sbb xnak beban hutg bulanan..kna la kami ketepikan hasrat 'murni' itu dan cuba cari 'solution' lain...(Hmmmh..semput jgk la...) Hari2 berdo'a semoga Allah murahkan rezeki kami...semoga Allah bukakan pintu utk rezeki masuk...spy kami dpt melalui proses berpindah ke rumah baru dgn hati yg lapanggggg...

Kalau tgk kt post 're-checklist rumah baru' mmg aku rasa tu dah plg minima bajet dah..tp aku de wat checklist lg utk meminimakan kos..wat masa skrg ni..hasrat utk pasang cornice&awning ditangguhkan terlebih dahulu...pintu kabinet pon tangguh jgk..haahaa..wat table top ala kadar je dulu..janji x perlu pakai 'meja besi' dapur gas aku skrg tuh..nak wat kerja pyh..nk potong memotong leceh...Skrg kna pk bli hood, glass hob gas & sink untuk table top...Kos pasang tiles bilik shj & table top anggaran kurg RM 5,000.
Grill plk bajet hanya RM2,000, Plugs,fan&lights (wah ckp omputih sat!) bajet RM 1,000+ tgk pd jnis brg yg aku nak..klu bajet ciput bli la brg yg ala-kad kn??? Upah org wiring mgkn RM 1,000.Cat mgkn husben aku wat sendiri...Bli cat 5 liter x 2 tin je kot mgkn kurg RM500 ..klu nk ajk member2 tolong..upah la ckit... :)
Peruntukan untuk bli hood & hob gas RM 1,500 & TV LCD 42 inci (ganti TV lama yg dah out~dated) RM 1,500 jgk...Total bajet minima yg perlu ada RM 12,300.

Heehee...klu korang rasa "out of your mind" tp itulah shj bajet aku...memadai la..janji aku bole duk umah tu & 'renovation' akan dtg wat ckit2..laalaalaa~ bg tempoh 12 bln kot baru 'siap' sume..klu xde ongkos...lanjutkan tempoh lg..haahaahaa ;-)

Sekian.

Mummy nab&deera ;-)

No comments:

Kebaikan Sustained Release Vita-C Plus Shaklee.

Assalamualaikum, Sempena pelancaran YOUTH SHAKLEE, promosi bulan ni puan seiring dengan misi kecantikan bagi semua tak kira lelaki ke ...