Monday, October 24, 2011

I'm in Confinement....

Salam blogger, Dengan rezeki kurniaan Ilahi tahun 2011 meupakan kali ke 2 saya melahirkan anak&berpantang..berpantang kali ini lebih seronok & segala-galanya berjalan lancar...Alhamdulillah,saya dikurniakan anak yg sihat..saya pon sihat..xde masalah ape2..walaupon baby kena jaundis slama 2 minggu (breast milk jaundice) sekali lg saya amat bersyukur coz akhirnya dgn berkat susu ibu..baby dah pon sembuh sepenuhnya. Bercerita tentang pengalaman bersalin kali ini..Saya telah bertukar 'selera'...klu dulu saya pakai set bersalin leesa formula confine mum... saya 'jatuh cinta' dengan keberkesanan TABLET HARUAN & TABLET PRAWAN...yg telah memberi kesembuhan luka bersalin dlm masa 2 minggu (anak 1st ada luka episiotomi) selain, membuatkan aku kembali perawan..hahaha..GINGER CREAM pon bagus sebagai pengganti pilis...sapukan di dahi,tengkuk dan anggota badan yang sakit2..memang segar! set bersalin confine mum ni...mmg ringkas,mudah digunakan dan yang penting sgt berkesan....
Sekarang..saya try plk set bersalin NR plk..sama bagus!!! Mengikut 'ranking' dlm list favourite saya...Pertama,saya sgt suka Uncang cuci herbanika...tak sampai 20 hari dah abih..saya gunakan sbg mandian herba&mencuci luka bersalin.Rendam 2 uncang herba dalam air panas...klu nak lebih wangi campur dengan daun pandan serta limau nipis.2 uncang saya gunakan selam 3-4 hari. Kedua,saya suka minyak herbanika...serbaguna...bole sapu di dahi&tengkuk selepas mandi sbg pengganti pilis, slain tu saya tuangkan ke bahagian sulit (biar minyak mengalir ke bahagian sulit) dan tuangkan ke atas pad.Pakai dengan selesa..ia membantu proses penyembuhan luka,memecahkan pengumpulan angin dlm usus dan mengecutkan rahim secara luaran ).Saya jgk sapukan minyak herbanika ni pada alat sulit dan seterusnya melakukan rawatan bertungku.Jika saya mengalami sakit2 anggota badan seperti pinggang,lutut,betis,tapak kaki..saya sapu rata minyak tersebut kemudian saya pakai stokin.Ia membantu meredakan ketegangan urat saraf dan melancarkan aliran darah. Ketiga, minuman air akar herbanika yang direndam didalam air suam dicampur dengan madu untuk membantu menyegarkan urat saraf,memperbanyakkan pengeluaran susu ibu,melawaskan sistem pembuangan air kecil, mengatasi keletihan & sakit sendi. Keempat, tentulah tablet pembersih rapi dalaman iaitu Phytonatal...saya ambil 2 tablet untuk melawaskan pembuangan air besar dan membantu membersihkan rahim dengan mengeluarkan angin lendiran dan mengatasi 'angin meroyan', mengeluarkan darah kotor,menyegarkan fungsi rahim, mengeluarkan susu ibu dengan lancar,menambah tenaga semasa dalam pantang.. Kelima...krim herbanika barut dipakai sebelum berbengkung dan keenam, herbanika lulur...di lulur ke seluruh badan sebelum mandi..tunggu sehingga kering 2-3 minit..dan bilas bersama "mandian herba".
Mengambil dari kata2 DATIN SHARIFAH ANISAH BARAKBAH iaitu pengasas/pakar perunding herba yang juga penulis Ensiklopedia Perbidanan Melayu..."Jika anda mengamal dengan penuh disiplin,dedikasi dan tekun dgn izin Nya, dijamin kesegaran,kecantikan dan terpelihara kewanitaan anda keseluruhannya " So,happy confinement!!! Semoga dengan sedikit info2 diatas akan memberi manfaat dan inspirasi kepada bakal2 ibu diluar sana set bersalin mana yang harus dipilh. Jumpa lagi ;-)

No comments:

Protein penting untuk mereka yang ingin hamil

Assalamu'alaikum w.b.t, Semua pasangan yang berkahwin mestilah nak dikurniakan cahaya mata kan. Tak kira la seorang atau ramai.. Itu...