Sunday, May 11, 2014

Keistimewaan seorang IBU




Salam,

Semalam merupakan hari IBU...aku sangat bertuah sebab IBU masih ada di sisi dan aku jugak kini bergelar seorang IBU. Alhamdulillah, aku fikir..ini semua hikmah yang Allah bagi..Rezeki kasih sayang ku sangat melimpah ruah...Di kelilingi orang2 tersayang.

Terharu, semalam mummy MC...sebab mencabut gigi geraham bongsu..petang tu jemput la kakak&adik dari taska. Belum masuk kereta..si kakak dah bagi kad ucapan 'handmade'...kepada mummy sambil ucap "selamat hari ibu..kakak saaaaayang mummy" Rasa nak nanges...terharuuu.. [aku tak amik gambar pulak..nanti aku share piccas kad tu..aku dah tampal kat 'notice board' rumah].

Aku sangat kagum dengan IBU...Insan yang bergelar ibu.. Manusia yang melahirkan manusia lain ke atas dunia. Manusia yang mengorbankan 'kehidupan'nya untuk manusia lain... Ibu adalah wanita yang paling ISTIMEWA.. sebenarnya.. bukan wanita sahaja boleh bergelar ibu... Si bapa yang menjaga anak2 sendirian pon bole di anggap 'dia la ibu..dia lah bapa'. Aku kagum juga dengan mereka.


Salah satu keistimewaan wanita yang kita perlu tahu...

"Dalam tubuh wanita, ada satu bahagian yang diberi nama yang begitu mulia iaitu rahim. Perkataan ini diambil dari nama Tuhan, yang bermaksud `Maha Penyayang‘. Sudah tentulah Tuhan tidak akan memberikan nama yang semulia ini kepada sesuatu yang hina di sisi- Nya. Sudah tentu Tuhan akan memilih sesuatu yang mulia juga untuk dianugerahkan nama yang begitu mulia. Tuhan tidak berikan nama yang semulia ini kepada bahagian tubuh lelaki tetapi Dia memberikannya kepada bahagian tubuh wanita. Rahim inilah yang merupakan penghubung kepada makhluk. Di dalam rahimlah, wanita menjaga ciptaanTuhan dan memberi makan kepada apa yang Tuhan ciptakan.

SubhanaAllah =)

CIPTAAN OLEH-NYA

Aku tak pernah lupa bagaimana mengandungkan tiap2 sorang anak2 ku dan bagaimana melahirkan mereka. Tidak semua sama pengalamannya. Berbeza setiap anak. Aku sentiasa ingat jasa ibu ku yang bersusah payah melahirkan ku secara 'forceps'dan membesarkan aku sendirian tanpa Arwah Abah sejak aku berusia 13 tahun. Jasanya entah bila aku dapat balas... setiap nafas & titik peluhnya tak terbalas. Hanya do'a setiap kali lepas solat yang mampu diberi. Semoga Allah melindungi ibu bapa ku dari azab api neraka. Amiiin.


Selamat Hari Ibu..buat ibu ku...Aftah Bt Affan..Ibu mertuaku yang telah melahirkan suami ku Razman serta anak2 nya yang lain. Kuat menghadapi dugaan ketika mengandung&melahirkan.... Rokiah Bt Suleiman. Kepada semua wanita yang akan & telah bergelar ibu. Kamu adalah insan yang HEBAT. Berbangga lah, kerana Allah telah menjadikan kamu manusia yang istimewa di atas muka bumi ini. Jadilah ibu yang terbaik... Jangan sia2 kan keistimewaan yang diberi. Fikirlah sedalam2nya.. Bersyukurlah... Jadilah anak yang terbaik & Ibu yang dikagumi. Semoga kita berjaya mengarungi dugaan serta cabaran menjadi ibu di zaman moden ini dan beroleh kemenangan di akhirat kelak. Aamiiin.

Saya - seorang mummy bersama Mak tercinta



Yang menulis,
Mummu nabeela, nadeera & nadhif  ^__^

No comments:

Protein penting untuk mereka yang ingin hamil

Assalamu'alaikum w.b.t, Semua pasangan yang berkahwin mestilah nak dikurniakan cahaya mata kan. Tak kira la seorang atau ramai.. Itu...