Monday, February 14, 2011

.:: Breastfeeding ~ Celebrity & Me!!! ::.

Salam blogger,


Hari ni aku nak bercerita mengenai breastfeeding...aku pon masih men~cari2 ilmu pengetahuan ttg BF ni...masih blum ckp ilmu didada.Jiwa semakin bersemangat waja bile mencari info sambil membaca blog kawan2 mengenai breastfeeding.Aku akui....this is my first time breastfeed..so,masih blm ckp pengetahuan dan masih 'jahil' tentang penyusuan eksklusif...seawal 5 bulan je aku wat stok EBM sampai x muat2 tmpt sejuk beku sehingga la kehabisan stok..akhirnya aku 'give up' dan dah x mengepam lagi seterusnya memberikan anak ku yang kini berusia 7 bulan lebih 'formula milk' ketika aku pegi bekerja.Tapi harapanku masih tinggi...mencari jalan supaya aku dpt menyusukan nabeela secara eksklusif sehingga dia berusia 1-2 tahun.Aku mencari petua memperbanyakkan susu dan aku jugak de 'suvey' makanan/supplemen tambahan untuk menambah air susu ibu.

19 Februari 2011 ni..Insyaallah, aku bakal mengikuti satu kursus tentang penyususn susu ibu yg dikendalikan oleh pakar laktasi HOSPITAL PAKAR SULTANAH FATIMAH,Muar, Johor dan aku berharap dgn kehadiran aku ke kursus tersebut memberi lebih manfaat kepada aku&anak.


Walaupun, aku dah mula bg FM kat baby..tp setiap malam (selepas working hours) aku akan pastikan nabeela mendapat susu ibu sepenuhnya.Begitu juga hari aku bercuti.Aku x pernah menganggap susu aku berkurangan..aku sentiasa 'set mind' susu aku cukup utk nabeela.Masa aku berkursus 4 hari, aku memerah susu...1 hari aku memperoleh 10-12 aun aku simpan sbg EBM di dlm 'freezer' bilik aku menginap.Alhamdulillah...!! Mmg terbukti 'saiz' badan aku yg kurus ni x menyebabkan susu aku kurang.Yang penting...makan&minum secukupnya, kerap menyusukan atau perah.Segala2nya...settle! =)


Memetik kata-kata suami ku... "anak daddy bukan anak lembu...anak daddy anak manusia..daddy nak anak dady menyusu susu ibu " heehee =) Walaubagaimanapun, menyusukan anak masih memerlukan sokongan&bantuan suami&keluarga.Emak aku pulak lebih suka aku wat EBM...senang katanya,cuma panaskan aje x perlu membancuh susu..huuhuu~~ Aku mensasarkan untuk terus menyusukan nabeela sehingga umur dia 1 tahun..tp, klu lebih..Alhamdulillah.

Pada kawan2 yang dah 'give up' untuk bagi anak susu ibu...fikir2 kan semula...Tiada susu terbaik setanding susu ibu.Aku akan post info2 menarik tentang penyusuan susu ibu di entri akan datang k.


:: Foto ehsan dari kamera Erni (yg tudung biru)..ni time raya2010..it was not candid..nabeela mmg tengah menyusu ;-) ::




Dan kat bawah ni antara selebriti malaysia yang menyusukan anak mereka dengan susu ibu..


~ Dynas Mokhtar ~



~ Wardina safiyah yang sangat komited dengan program penyusuan susu ibu ~
~Irin personaliti tv3~

~ Serina Redzuan ~

~ Aishah Sinclair ~


Itu saja..corat coret saya kali ni...jumpa di entri yg lain..juga tentang breastfeeding...

Love our baby ;-)


No comments:

Kebaikan Sustained Release Vita-C Plus Shaklee.

Assalamualaikum, Sempena pelancaran YOUTH SHAKLEE, promosi bulan ni puan seiring dengan misi kecantikan bagi semua tak kira lelaki ke ...