Wednesday, February 7, 2018

4 APLIKASI ANDROID ISLAMIK YANG WAJIB ADA DALAM SMARTPHONE UNTUK SELALU ISTIQOMAH


Assalamualaikum w.b.t,

Hari ni nak share sikit..bagaimana nak konsisten melakukan amalam rohani..walau sesibuk mana dunia kita sekarang.
.
Zaman sekarang, kita banyak leka & buang masa dengan 'gadget'..walaupun tahu masa berlalu begitu pantas! Apa kata kita gunakan 'gadget' yang kita ada seperti SMARTPHONE untuk manfaat dunia akhirat.
.
Kat sini lyna just nak share..tak de niat nak menunjuk-nunjuk..kita ni manusia biasa..tak sempurna..ada masa, tak lengkap juga amalan kita.Niat lyna, nak kita semua dapat pahala bersama-sama.
.
Ok, gambar kat atas tu menunjukkan application yang lyna download melalui 'google apps store' (untuk pengguna android)..antaranya..

1. Muslim Tasbih.

Tasbih ni mudah..macam tasbih digital yang dijual dikedai tu, tapi tak perlula kita selit di jari sebab korang boleh berzikir tanpa orang tahu korang tengah berzikir..mesti orang ingat korang tengah scroll FB.Lyna pernah download macam-macam tasbig..tapi yang ni ringkas dan best!

2. Al Mathurat

Memudahkan kita baca & ikut audio bacaannya, kalau tak sempat lepas subuh nak duduk & baca..sebab terkejar-kejar, bole ON saja audio masa drive pegi keje. Kalau ada masa nak duduk pagi-petang, pon bole baca.

Aplikasi ni susah nak cari yang terjemahan bahasa melayu..yang lain semua bahasa Indonesia.Sebenarnya, takde masalah pon selagi kita faham. Tapi lyna selesa yang bahasa melayu. :)

Dari perkongsian ustazshauqi.com
Al-Ma’thurat merupakan wirid dan doa harian yang diamalkan oleh Baginda Rasulullah SAW. Ia dikumpul dan disusun oleh al-Imam As-Syahid Hasan Al-Banna berdasarkan dalil-dalil yang sahih dan berdasarkan amalan yang dilakukan oleh Rasulullah SAW. Wirid, doa, zikir dan istighfar di dalam Al-Ma’thurat jika dibaca secara konsisten dan istiqamah akan memantapkan jiwa dan dapat mendidik hati agar sentiasa merindui Allah SWT di samping akan memberi kelapangan hidup dan kesihatan jasmani.

Orang yang mengamalkan zikir Al-Ma’thurat akan merasakan perbezaan dari hari-hari yang tidak dimulakan dengannya. Begitulah antara kekuatan doa dan wirid di dalam Al-Ma’thurat. Bagi seorang mukmin masanya tidak boleh berlalu begitu sahaja. Di waktu pagi dan petang ia hendaklah sentiasa bertasbih, beristighfar, bertahmid dan berdoa kepada Allah SWT dengan zikir yang ma’thur (yang berasal dari Nabi SAW) Firman Allah SWT di dalam Surah Qaaf ayat 39 , Bermaksud : ‘ Maka bersabarlah kamu terhadap apa yang mereka katakan dan bertasbihlah sambil memuji Tuhan mu sebelum terbit matahari dan sebelum terbenamnya"

Antara Kelebihan Membaca Al-Mathurat :

1. Tidak dihampiri syaitan ~ Ia dimulai dengan ucapan ‘Aku bermohon perlindungan Allah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui dari gangguan syaitan yang direjam’.
2. Bacaan Al-Fatihah di dalam Al-Ma’thurat merupakan bacaan yang agung. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud : “Demi Allah yang nyawaku di tangan Nya, belum ada surah yang diturunkan di dalam Taurat, Injil, Zabur atau Furqan yang menandinginya. Dialah ‘Al-Sab’ul Mathani dan Quran yang agung yang diturunkan kepadaku”.
3. Rumah dan keluarganya terselamat dari perkara yang tidak diingini. Membaca surah al-Baqarah dalam zikir Ma’thurat juga memperolehi pahala yang besar. Sabda Rasulullah SAW bermaksud : “Sesiapa membaca sepuluh ayat dari Surah al-Baqarah di awal siang nescaya ia tidak akan didekati syaitan sehingga petang, jika dibaca di waktu malam pula nescaya syaitan tidak akan mendekatinya sehingga ke pagi. Tidak akan dilihatnya apa-apa yang buruk menimpa keluarganya atau hartanya “.
4. Allah mencukupkannya apa yang sangat diperlukan dari urusan dunia dan akhirat.
5. Orang yang membacanya kemudian dia mati pada hari atau malam tersebut maka Allah akan menjamin untuknya syurga.
6. Selamat dari segala sesuatu.
7. Allah menyempurnakan nikmatnya ke atas orang yang membacanya.
8. Allah berhak untuk meredhainya
9. Tidak ada sesuatu yang mendatangkan mudarat ke atasnya.
10. Terhindar daripada syirik.
11. Selamat dari bisa atau sengatan semua makhluk yang beracun.
12. Dimudahkan menyelesaikan hutang-hutang.
13. Berhak untuk mendapat syafaat pada hari kiamat.
14. Sesiapa yang membaca di waktu pagi,akan dipelihara oleh allah hingga ke waktu petang.Dan sesiapa yang membacanya di waktu petang akan dipelihara hingga ke waktu pagi.
15. Mengamalkannya umpama mengamalkan Sunnah Rasulullah dari sudut zikir dan berdoa, dan berbagai lagi kelebihan.
16. Di samping itu, doa-doa yang dimuatkan dalam al-Ma’thurat itu merupakan doa daripada nabi saw yang sewajarnya kita turut amalkan dalam kehidupan kita pada hari ini.
.

3. Waktu Solat

Waktu solat ni penting, untuk 'jaga' waktu solat kita mengikut tempat kita..kalau kita travel..nanti dia update kedudukan kita.Lengkap dengan kompas, cara-cara solat sunat termasuk dhuha,tahajud, hajat, taubat,jamak & solat jenazah pon ada.

Satu lagi, kita bole tahu lokasi masjid terdekat dengan kita.



last but not least...
.

4.Terjemahan Al-Quran
.
Ini pon salah satu aplikasi yang penting...nak baca tafsir atau baca Al Quran di mana-mana sahaja. Audio pon ada bagi yang tak lancar membaca Al Quran tapi kena download setiap surah yang kita nak baca.Bila- bila, dimana-mana..tapi jangan baca dalam toilet pulak kan.
.
Lagi satu, korang boleh bookmark ayat last yang korang baca.Jadi, nanti nak sambung..senang...
.
Ok la, setakat sini je..harap yang membaca ni dapat manfaat la yer.Semoga semua istiqomah dengan amalan-amalan rohani.Bagaimana sibuk pon kita sekarang ni, jangan sekadar kejar dunia...kerana dunia tak kekal..Akhirat juga yang kekal abadi.
.
Bawa handphone ke mana-mana, pastikan ianya tidak melalaikan kita :)

Wallahu'alam.


Jom hubungi lyna untuk mendapatkan vitamin semulajadi Shaklee,
whatassp 6019-6800226
FB : Norazlina Sabran
FB page : ProsperRich by lyna
Insta : @shaklee.bylynarzmn

No comments:

Kebaikan Sustained Release Vita-C Plus Shaklee.

Assalamualaikum, Sempena pelancaran YOUTH SHAKLEE, promosi bulan ni puan seiring dengan misi kecantikan bagi semua tak kira lelaki ke ...