Saturday, January 27, 2018

Cara mengatasi migrain yang teruk dengan Shaklee

Assalamualaikum w.b.t,

lyna nak cerita sikit pengalaman lyna yang baru baru ni menghidap migrain. Memang sakit sampai tak boleh tengok cahaya phone...siapa pernah kena migrain? Mood memang ke laut la.Lyna gigih mengelak dari makan ubat tahan sakit..Sebab lyna nak "rawat" masalah lyna dengan cara yang lebih baik & semulajadi.

Sebelum lyna bercerita lebih lanjut mengenai cara-cara lyna menghilangkan migrain, apa kita kita baca dulu...Punca-punca migrain.


Migraine adalah sakit kepala yang menyerang secara berulang, biasanya berlaku di sebelah bahagian kepala sahaja. Adakalanya ia bermula di sebelah kepala dan kemudiannya melarat ke kedua dua belah bahagian kepala.
Migrain juga boleh menyebabkan gejala berikut: pening, loya, muntah, cirit-birit dan sensitif terhadap bunyi dan cahaya.
Bagaimana Migraine Berlaku?
Migraine berlaku apabila saluran darah di kepala mengembang lebih besar daripada biasa. Urat saraf sensori yang mengesan rasa sakit pada dinding saluran darah menjadi terangsang dan menghantar isyarat sakit ke otak.
Punca-punca migrain:
  • Stress atau tekanan
  • Pengambilan alkohol
  • Sesetengah jenis makanan seperti coklat, keju, kopi dan teh
  • Tidak cukup tidur
  • Perubahan hormon ketika haid
  • Tabiat merokok
Jenis-jenis Migrain
Dua jenis migraine utama ialah Migraine Klasik (Classic Migraine) dan Migraine Biasa (Common Migraine).
Migrain Klasik- sebelum sakit kepala, tanda-tanda awal dikenali sebagai ‘aura’ atau ‘prodrome’ akan dialami sebagai tanda amaran.
Aura yang dikenalpasti ialah nampak kilauan cahaya, garisan zigzag, penglihatan berbayang, kebas , pening, dan sukar bercakap dengan jelas. Selepas tanda-tanda ini hilang, migrain akan menyerang.
Migrain Biasa- sakit kepala dialami tanpa amaran terlebih dahulu. Migrain jenis ini lebih kerap dialami, terutama di kalangan kaum wanita.
Rawatan Migrain 
Migrain boleh dikawal dengan mengamalkan gaya hidup yang sihat dan mengelakkan perkara yang anda kenal pasti sebagai pencetus migrain anda.


Untuk lyna, cara lyna mengawalmigrain..lyna ambil Ostematrix 4 tablet dan 2 biji Bcomplex. Minum air secukupnya..(lebih 2 liter sehari), semasa solat dan sujud terakhir lebih lama (masa tu boleh selit-selitkan do'a) dan last sekali..lyna akan tidur dalam bilik yang gelap. BONUS! kalau ada husben yang boleh picitkan kepala :)

Bagaimana Shaklee membantu dalam masalah migrain?
Ostematrix Shaklee
  • Kaya dengan Kalsium, Magnesium, Vitamin D, membantu menetapkan ritma jantung, menyelesaikan masalah insomnia, membantu pengaliran gizi masuk dan keluar daripada membran, dan membantu dalam pembekuan darah.
  • Kalsium juga sangat diperlukan dalam  mempertahankan fungsi saraf dan otot, serta buah pinggang.
  • Ia juga mengurangkan kadar kolesterol dalam darah.
  • Magnesium pula penting untuk metabolisma kalsium. Ia membantu untuk mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang, salah satu punca yang dipercayai penyebab migrain.
  • Vitamin D pula penting untuk penyerapan kalsium. Kalsium yang tiada vitamin D tidak boleh diserap oleh tubuh, dan boleh tertinggal sebagai batu dalam ginjal atau pundi kencing…
B Complex Shaklee ~
  • Vitamin B2 (riboflavin) dan Vitamin B6 (Pyridoxine) telah terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitkan akibat migrain.
  • Vitamin B lengkap dalam B Complex Shaklee memastikan anda bukan saja mengurangkan risiko diserang migrain, tapi juga mencegah penyakit-penyakit lain seperti depresi, strok….
Bagi penderita Migrain, anda hendaklah mengetahui penyebab-penyebab yang boleh menjadikan anda diserang Migrain. Sekiranya ia berpunca dari pemakanan, maka anda kena lah jaga makan, dan pertimbangkan tentang mengambil vitamin/supplement sebagai pembantu untuk menyelesaikan masalah anda, kerana ia pasti lebih baik dari  makan ubat berasaskan dadah secara berterusan…
Jika anda berminat nak mengakhiri masalah migrain anda dengan cara yang semulajadi..cepat-cepat hubungi lyna.
Link whatassp : http://www.wasap.my/60196800226/ 
Fb :Norazlina Sabran FB Page : Prosper Rich By Lyna
Instagram : @shakleeby.lynarzmn

























































































































No comments:

Kebaikan Sustained Release Vita-C Plus Shaklee.

Assalamualaikum, Sempena pelancaran YOUTH SHAKLEE, promosi bulan ni puan seiring dengan misi kecantikan bagi semua tak kira lelaki ke ...