Wednesday, January 24, 2018

Apa itu telomeres?

Hari ni nak berkongsi sedikit mengenai..apa yang membuatkan Vivix ni special dari supplemen-supplemen yang lain?

Info ni lyna pelajari dalam kelas2 nutrisi & produk Shaklee. Kalau tak selama ni, tak tahu pon dan tak pernah ambil tahu pon.

Korang tahu tak bagaimana nak kekal awet muda (sihat & cergas sepanjang hayat)? Overclaimed sangatkannn? Kalau rasa kak lyna overclaimed korang kena baca ni...

Apa itu telomeres?
 




Telomeres ni ialah unit kecil DNA yang terletak di kedua-dua hujung DNA. (Kalau tengok gambar, yang kat hujung tu kaler kuning tu) Tu la telomeres.

Sekali tengok macam tali kasut kan? Tapi cuba fikir balik, kalau kat tali kasut tu tak ada penutup keras kat hujung tali (plastik) tu susah kan nak masukkan tali kasut pada lubang kasut. Tali kasut juga cepat rosak dan terburai.

Sama juga dengan DNA kita. Jika hujung DNA kita tak ada telomeres tu, DNA kita akan sangat senang rosak. Sebab fungsi telomeres ni sangat penting untuk melindungi sel DNA kita daripada kerosakan.

Telomeres yang sihat ialah telomeres yang panjang. Semakin pendek telomeres pada DNA menunjukkan tanda tubuh kita tak sihat. Begitu juga dengan penuaan. Semakin kita tua, telomeres semakin pendek. Sel terdedah kepada kerosakan & kita lebih mudah mendapat macam-macam pelbagai penyakit kronik.
.
.
Shaklee telah bekerjasama dengan Dr.Elizabeth Blackburn pemenang The Nobel Prize in Physiology or Medicine 2009 yang menemui bagaimana kromosom dilindungi oleh telomeres dan enzim telomerase.

Landmark Study II yang dijalankan oleh Shaklee membuktikan pengambilan supplemen yang konsisten (Vitalizer, Vivix and Cinch) setiap hari selama 5 tahun dapat mengurangkan kadar pemendekan TELOMERES sebanyak 40% ! Hebat kan?

Jadi memang sudah terbukti vivix ni mampu membantu melambatkan kadar pemendekan telomeres dan sekaligus memperbaiki sel DNA manusia seterusnya mengurangkan risiko penyakit berbahaya.

So, telomeres koranga macamana? Korang berpuas hati ke dengan tahap kesihatan korang? Dan macam mana nak kekalkan telomeres yang sihat dan melambatkan pemendekkan telomeres?


 

Shaklee adalah supplemen bukan ubat..Ia tidak mendiagnos, menyembuhkan, dan merawat penyakit.Supplemen adalah untuk memenuhi keperluan nutrisi seseorang.
.
.
Whatassp +60196800226
PM di FB : Norazlina Bt Sabran
Page FB : Prosper Rich by lyna
Insta : shakleeby.lynarzmn
Email : mummy.beela@gmail.com


No comments:

Kebaikan Sustained Release Vita-C Plus Shaklee.

Assalamualaikum, Sempena pelancaran YOUTH SHAKLEE, promosi bulan ni puan seiring dengan misi kecantikan bagi semua tak kira lelaki ke ...