Thursday, September 25, 2014

Membaca jambatan ILMU...

Bila cakap tentang membaca (Iqra') sebenarnya saya sorang yang gemar membaca.. sebab pada saya membaca bole membuatkan saya 'lebih pandai dari orang lain' ( selain dari ayat "menambah ilmu pengetahuan" cliche sesangat! )
Ada orang.. tak suka membaca... kesian!
Bukan tak suka..sebenarnya MALAS kan? Pada aku daripada mengira.. baik aku membaca..huuhuuhuk #taksukamatematik :p
Walau macamanapun, di zaman teknologi.. e-book banyak atau pon mr.google. Dah tentu ramai yang pilih jalan mudah untuk cari maklumat kat alam maya je kan?? Ape lah yang nak susah sangat nak beli buku bagai. 'Paperless' gitu ( macam aku.. elak kena koyak dek anak2.. buku banyak kat rumah ni.. tapi pengakhirannya... hancur jadi sampah )
**tapi, harus ingat... ilmu agama korang jangan terus 'google' tanpa merujuk guru agama.Encik Google ni bukan 100% betul..ni macam2 ada.
Ok, apa yang aku SUKA BACA...??


1) Kata-kata motivasi

  - Biasanya kalau stress/sedih aku akan cari kata2 semangat dan positif untuk meningkatkan motivasi diri & melegakan stress ku. Supaya diri ni tak terus terjunam dalam gaung. hiihuu...


2) Resepi
  - suka cari resepi2 baru kat majalah, buku resepi atau online.. pastu cuba la.. bagi suami & anak2 makan. Nanti kita tepek resepi nasi beryani simple kat cni eh.


3) Majalah ke ibubapaan dan dekorasi rumah
  - sejak tahun 2009 hingga sekarang. Yela, dah jadi isteri orang.. dah jadi mummy ni.. kena la penuhi INFO2 mengenai bayi, kanak2 selain memcari idea menghias rumah. Hias ke?!


4) Tafsiran ayat Al-Qur'an

  - sejak join Shaklee..bukan setakat ilmu tentang produk, pemasaran yang kami perolehi tapi upline2 kami yang dah berjaya.. banyak menasihatkan & mengingatkan kami tentang amalan rohani. Lagipon, usia kita bukannya semakin muda.. jadi cari la ILMU AKHIRAT jugak. Saya suka baca tafsir dan fahamkan penerangan tentangnya.InsyaAllah, kita kalau nak berjaya di dunia.. kita perlu kejar akhirat dahulu. Baru la seimbang.



5)  Buku atau info kesihatan

  - saya memang minat bidang perubatan & kesihatan tapi takde rezeki jadi doktor.. haahaa... tu lar, sebab tak pandai sains & math. Jadi, saya teruskan minat menggali ilmu & membaca tentang kesihatan. Lebih2 lagi dah jadi pengedar Shaklee.. kena la banyak INPUT tentang vitamin & produk kesihatannya. Bukan bole jual 'semberono' ajek. InsyaAllah. I'll be ur best consultant.

Aku jenis kurang suka baca tentang hiburan & yang melekakan. Bukan tak pernah baca langsung... tapi entah la, di usia sekarang ni.. macam dah tak minat pekara2 yang tak mendatangkan faedah kepada aku (bajet bagus... sila percaya!)
Lagi satu, faktor pasangan jugak mempengaruhi minat kita... Suami aku sendiri suka membaca (baca apa yang dia minat la... tapi dia jenis pantang nampak 'kertas' jugak. Dan aktiviti melepak kat MPH, Popular tu biasa... dan... sekali pegi KLCC lepas bawak anak2 tengok ikan kat Aquaria kami menghabiskan masa duk kat Kunikunya.. nasib baik bukan orang KL...kalu takkkk...........


** sekarang sedang baca SURAT ARAHAN BERKURSUS 10 hari di JB **

No comments:

Kebaikan Sustained Release Vita-C Plus Shaklee.

Assalamualaikum, Sempena pelancaran YOUTH SHAKLEE, promosi bulan ni puan seiring dengan misi kecantikan bagi semua tak kira lelaki ke ...