Thursday, January 23, 2014

7months: My breastfeeding journey with razin...

Assalamualaikum

Hamboi ko...tajuk ala2 citer fiksyen sgttt..kann?? Diam x diam...my baby boy genap 7bln ESOK..24/01/14..Jap je dah besar ank2 mumy =))
Alhamdulillah syukur kpd Allah krn telah mengurniakan aku ank yg ramai & sihat wal'afiat.
Sebenarnya arini bru blk dr P.D..de bengkel..x bpe penat lor sbb bkn àku yg drive...heeee..dlm pd berbengkel x lupa tggjwb sbg sorg ibu [mngepam susu ibu kperluan utk baby saat ibu kluar bkeje] ok..done..aku x smpt nk snap..sesi 1 di PD [sesi ke2 utk arini] aku dpt 6oz...tu pon pam time tea break..igt nk pam b4 bgkel mula kul 9 tu...tp x smpt...nk pam kt tmpt duduk..tkt bisg mnggànggu ktenteraman org dàn malu plk..ramài laki2.Then otw blk..dlm kete kwn pam lg..pat 6.5oz..bestnya klu selalu cmni....

Ok..aku pn PM2 mentor bf àku kt fb... [aku pon perlukn sokongan moral &sesorg yg bole motivet aku spy bersungguh2 dlm mnjayakn misi breastfeeding slma 2 thn] Aku mmg kagum tgk kesungguhan dia mnyusukan ank..dan stp kàli terujà tgk hasil tuàian dia..dia pesan klu terlambat pam tu..pàm la smpai cik B btol2 kosg.Aku ni kdg2 blur gak...bndà dah taw p tny bkali2..wàtpe ek??? aku ckp la aku br pas cal mak..mak ckp susu bb tgl 1 botol smp le aku nk blk umh..ntah cmne mentor àku btnya..bpe kali wàt POwer pumping sminggu??? Alamak! Aku ni reti pulak membohong?! Tidakkkkk...dush..... Aku pon jwb..x pnh wat PP..dush100x!

Nk di jadikan cerita sentap aku..dia upset la jgk cara bls PM dgn aku tu.Hmmmh..sedih...aku bkn x ikut tips yg dia beri...dia kata jgn ponteng pam ms hàri cuti..aku ikut..dià siap bg tips@jadual mngepam setiap ari..aku pam 3jam skli..I follow U..tips lg..aku x pam sblàh cik B hnya 10 min but àt least 15 - 20 min smp cik B btol2 kosong..slma àku amalkan tips dià mmg hasil susu aku kmbàli meriah.....[meriah dlm erti kata aku yg produce xbyk susu ni dlm sbotol pnuh gak] ok r pd àku drpd cma pat 1-2oz..tp aku ttp bersyukur dan happy skurang2 nya aku mampu mhasilkan susu bdn.Xde la skali pam smpai  10-20 oz..byk gile tuuu bg aku yg keding ni.Tp tu pon org ckp..byk ek susu lina!!!!

Alhamdulillah...rezeki ank2.

Tp terkesan jg d hati..rasa cm loser plk ble cara dia 'marah' tu...1 sbb aku x ikut tips dia bg [bkn sume aku xikut] 2 dia bandingkan lifestyle àku dgn dia yg aku rasa dia ibu yg hebat...keje sbg pgawai&bisneswoman lg..blk rumah urus ank2 & suami sambil mngepam... Btol la ckp dia...lain org len cara..ikut kesesuaian masing2.Aku xleh jd dia....kerjaya,latarblkg kluarga,pendorong&sifat kami jg berbeza..Dia pn xleh jd aku...hurmmm..Mgkn dia bersungguh..sgt bersungguh...plus de ramai ank susuan.Nak kata aku x bersungguh........?Klu aku x bersungguh..baik aku x buat lgsg.Aku cba yg terbàik utk mhasilkan susu utk ank aku..tp mgkn aku mmg jns x byk susu..at least aku cuba+paksa dri utk mnyusukn ank dan Alhamdulillah razin blm lg d beri susu formula ;) 
aku naaaak sgt mnyusukn bb smp umur 2 thn.Tp stp kali fail sbb pregnant...nadeera plg lama...1 thn...pas aku sah preggy..dia wean off sdri.xtaw knpa...

Begitu la cerita sentap aku arini...
Sentap ke?sentap sgt ke???xde la..cma keciwa kt dri sdri......................................marah..geram..sakiit hati teramat mlihat dri sndri...x mampu nk tulis kt cni mcmana perasaan aku.Rasa hopeless!!! Maw esok aku p bli FM bg kt razin...wuaaaaargh!
Dah2 le tu mnangis.... :'(







Berat razin 7 bln 7.1kg masa timbang kt KKIA selasa lps.Pakcik ni aktif bangat...mumynya pon berat bdn x naik2..dulu kini dan selamanya kediiiing...xpe la..jnji ank2 sihat.Razin suka mkn puree...mcm2 jenis mumy wat..kdg atoknya wat kn..de puree labu,carrott,kurma,bayam,brokoli,puree nasi+kismis...wat ms ni 'abang' lum d beri puree lauk pauk spt ayam dan ikan..tgu dia 8 bln+ kowt...

[Ble cte bab ank...hati mula berbunga semula]

Walker tu maklong uji kasi...mula2 aku x nk...sbb aku x nk galakkn ank aku bgantung pd walker utk WALK..huhu..tp ble dia kata dia malas nk smpn..amik jela..FOC! Ok...amik.... Bkn xde prinsip [deny sgt!] Cuma aku rasa walker ni utk kemudahan kte jgk..ble dia borink mtk kte dukung plk...bior la dia bdiri ats kaki sdri ;p 
Lgpon lama mana dia tahan duk dlm walker tu...x sampai sejam...keh3! 
Razin..razin...razin nadhif mumy ni..bdk bertuah....jeles kakàk2...ble mumy cium razin lebey2...
Begitu la kisahnyer...

learn from mistake..mentor2 jgk..idol2 jgk..kna sound jgn emo ehh...think +ve


Alkisah;
X Mummy nab&nàd X

No comments:

Kebaikan Sustained Release Vita-C Plus Shaklee.

Assalamualaikum, Sempena pelancaran YOUTH SHAKLEE, promosi bulan ni puan seiring dengan misi kecantikan bagi semua tak kira lelaki ke ...