Tuesday, November 19, 2013

Memori: 24 Jun 2013

Salam,

[Haahaa...lama gila entry ni dalam 'draft'..baby boy mumy pon dah 4 bulan++ okeh!]
Alhamdulillah..genap 40 minggu iaitu pd 24/6/2013 hari Isnin...mumy  selamat melahirkan baby boy seberat 3.35kg di Hospital Pakar Sultanah Fatimah Muar Johor.

Fresh from oven: 24 jam

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<Rewindddddddd......>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Mumy warded pd 20/6-22/6 sbb contraction...tp os (opening servic) only 3cm...sabtu tu blk umah & ahad mummy duk umah brehat2 dgn anak2.Isnin tu chek up biasa kt klinik O&G..sakit x bpe sakit..rengat2 skjp..pg tu husben bwk  mummy  pi breakfast roti telur & minum milo panas kt gerai  yg sama masa nak bersalinkn nabeela dulu..menu pon yg sama! dlm kul 10.30 pg bru kami grak pi hospital muar...sakit dh slow..tp ble sampai hosp rasa sakit pinggang&mcm nk buang air besar...biasa la tu kan? Kuat dah tu rasanya..tp bole maintain lg...siap wat "sa'ie" sementara tunggu giliran kt klinik O&G..Mumy bjln ke hulu ke hilir xkisah org pndg...sampai kul 12 bru sampai giliran mumy..ramai gle....fuhhhh!!berasap..

Sampai le masa mumy jmpa doc...mumy pon bgtaw doc yg pg td ada lendir putih kuar...tp xde darah...k,doc perempuan mlayu...dia pon suggest.. jom cek bukan rahim.. It's finally 4 cm..kul 1.30 tghari..aku trs d hntr ke labor room..
Trs masuk bilik no 5...bukaan slow sgt...smp kul 3 ptg masih 4 cm.Doc decide nk apply 'pitocin' klu kul 4 jln masih x buka besar...Pitocin tu bantuan medical spt hormon utk mggalak&mpercepatkn bukaan rahim.Aku berdo'a masa tu...mind set sgt pnting ktika itu.."I want a natural birth!!!"

Zikir x henti..beserta ayat kursi...sambil membayangkan bagaimana keadaan baby yang nak keluar dari 'jalan'nya [apa yg mummy belajr melalui 'Gentle birth group' ] Jam 4.35 petang sebaik selesai azan asar bayi yang di nanti2kan selamat di lahirkan dengan cara natural [kuasa minda : tanpa bantuan medical] Alhamdulillah...syukur tak terhingga pd Allah! Allahuakbar...dan nurse segera suruh aku berselawat ke atas Nabi Muhammad S.A.W.

Apa yg paling aku ingat sampai skrg, selapas di jahit.. perut aku spt 'contraction' skali lg..dan nafasku tersekat2.. Tuhan shj yg tahu perasaan masa tu..panggil2 nurse&doktor kt luar sume xdengar...setelah 2 jam mnahan kesakitan..doktor pon dtg cek jahitan samada ok atau tak utk aku dihantar ke wad..rupa2nya bleeding ko!!! Doktor 'korek' semula...DARAH BEKU lum abis keluar...Ya Allah! patut la sakit macam dah nak ujung2 nyawa..setelah doktor keluarkan darah beku..baru la perut rasa lega dannn di jahit semula... can't describe la mcmana sakitnya di jahit hidup2..dah la doktor tu GEBUS..memang kena cubit je dengan aku... 2nd degree tear ok.. xpernah bersalin anak lebih 3kg+ mcm ni la jadinya... :'(

Setelah selesai...daripada kul 1 masuk labor room [kat hujung kaki katil ada jam besor..x pakai spek pon bole nmpk waktu] sampai kul 9 lbh baru pat gi wad.Leganya.... Tunggu baby dibersihkan.. tak sabor nak tgk rupa baby boy aku... [rupa daddynya jugak..mmg scan habis!] kalau kata tertukar baby pon aku bole cam la mana anak aku..heeheeh..Duk atas kerusi roda sementara tunggu nurse setlekan dokumen...terasa lamaaaa..tp aku mamai2 lg..rasa penat sgt..mcm baru pas tarik lori rosak gamaknya... but this time aku tak tumpah darah cam masa bersalin sulung dulu..aku kan HB low..sampai skrg pon keje anemia jekkk. Sekarang aku still consume multivitamin & jus delima.

Bila sampai je kt depan pintu labor room [way to exit!!! rasa macam xnak masuk lg dah...] huuhuu.. tengok muka husben rasa berganda2 kesyukuran..1st sbb dapat lagi berjumpa dgn insan tersayang setelah bertarung nyawa.. 2nd impian husben nak baby boy tercapai jua akhirnya.Berkat do'a ibu ku di tanah suci setahun lepas. [Telah ditetapkan rezeki ku oleh Allah]

Maka, duk wad selama 2 mlm..baby sume ok, pee&poo xde masalah..xde jaundis [pas bersalin xde la..seminggu pas kuar wad..ada jugak] bole la balik rumah dgn senang hati..Tunaikan janji dgn nabeela balik dr hospital nak bawak baby ;') Husben, MIL & FIL dtg jemput...

Sekian, begitu la catatan memori saya khas utk Razin Nadhif & anak2 mummy yg lain...





Gembira;
Mummy nab&nad



No comments:

Kebaikan Sustained Release Vita-C Plus Shaklee.

Assalamualaikum, Sempena pelancaran YOUTH SHAKLEE, promosi bulan ni puan seiring dengan misi kecantikan bagi semua tak kira lelaki ke ...